-
sporządzanie w rejestrze stanu cywilnego aktów urodzeń, małżeństw i zgonów oraz kompletowanie aktów zbiorczych;
-
wydawanie z rejestru stanu cywilnego:
-
zaświadczeń o stanie cywilnym,
-
zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
-
odpisów zupełnych i skróconych;
-
przyjmowanie oświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa, wstąpieniu w związek małżeński, powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, uznaniu ojcostwa, nadaniu dziecku nazwiska męża matki, wskazaniu kandydata na opiekuna prawnego i innych wynikających z przepisów prawa;
-
wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu;
-
wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
-
wydawanie zaświadczeń stwierdzających możność zawarcia małżeństwa za granicą zgodnie z prawem polskim;
-
rejestracja związków małżeńskich podlegających prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego;
-
aktualizacja danych w rejestrze PESEL na podstawie aktów stanu cywilnego;
-
nadawanie numeru PESEL oraz meldowanie noworodków;
-
uzupełnianie i sprostowania treści aktów stanu cywilnego, wprowadzanie wzmianek dodatkowych mających wpływ na treść aktów stanu cywilnego;
-
umieszczanie w rejestrze stanu cywilnego aktów stanu cywilnego sporządzanych za granicą;
-
prowadzenie, przechowywanie i konserwacja ksiąg aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych;
-
przekazywanie osiemdziesięcioletnich i stuletnich ksiąg do Archiwum Państwowego;
-
współpraca z innymi urzędami stanu cywilnego, komórkami ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz Urzędem Statystycznym;
-
prowadzenie spraw związanych ze zmianą imion i nazwisk;
-
uznanie zagranicznych dokumentów na podstawie przepisów Unii Europejskiej oraz Kodeksu cywilnego.